2009-03-23
 15:13:06

det är inte om mig, jag har bara utgått från mitt liv :)

Eloise har precis fått jullov, hon går i nian och är alltså född 1993. Detta jullov kommer suga, hon känner det på sig. Hon kommer inte hinna träffa sina två bästa vänner då Emma kommer vara bortrest när Eloise är hemma och Klas kommer antagligen festa när hon är hemma. Eloise sitter i bilen på väg till Värmland till sina morföräldrar. Morfar gillar hon, men han är en väldigt upptagen man så de hinner inte tillbringa så mycket tid tillsammans men mormor är en ren plåga, hon klagar på absolut allt som Eloise gör. Eloise klarar sig igenom julhelgen i Värmland, dagen familjen skulle åka hem bestämmer sig hennes mamma för att ta en sväng förbi sin bror nere i småland.

- Det är tio timmars bilresa härifrån!? utbrister Eloise.

Modern bryr sig inte speciellt mycket och så bär det av. Bilresan är långtråkig och hemsk, Eloises iPod laddar ur så hon får sitta och lyssna på bilradion, den spelar gamla klassiker.

"Tur att jag har mobilen i alla fall", tänker hon.

Hon tar upp sin spegel och börjar sminka sig för att ha något att sysselsätta sig med, hon ser sin kolsvarta lugg och hennes kolsvarta hår och det bleka ansiktet. Hon kommer av sig i sminkningen och bara sitter och tittar på sig själv. Hon är ganska söt om man tänker efter, bara man bortsåg från kroppen och dubbelhakan, dubbelhakan finns egentligen inte där men det är något som Eloise har bekymrat sig över i hela sitt liv. Ingen annan tänker på den men hon stör sig något enormt, när hon ler bara väller den ut!

- Vad håller du på med där bak? frågar hennes mamma från framsätet. Du är medveten om att du sitter och grimaserar för dig själv?

Eloise bara ler som svar åt sin mor. Hon sitter tyst resten av resan och tittar ut genom fönstret för att slippa bli åksjuk, men lyckas inte så bra. Hon känner hur illamåendet kryper fram, hon blundar, somnar och så vips är dem framme.

Eloises morbror Pär lyser upp som självaste solen när familjen travar in med all sin packning på verandan.

"Great! Här ska vi vara flera dagar, jag känner ju honom knappt..." tänker Eloise.

- Jag har en kompis här, hoppas det inte stör er? Eloise, du kan ju gå in till honom och presentera dig så länge? Vi andra packar upp och bäddar så länge, klockan är ju ganska mycket så ni kanske vill lägga er på en gång? frågar Pär, fast det låter mer som ett påstående.

Eloise segar sig in i vardagsrummet, "vad är det där för en tölp!?" tänker hon när hon får syn på Pärs kompis.

Han stinker som om han inte duschat på ett år, han har långt svart hår, precis som henne och han har mjukiskläder på sig. Han har ett stort hål i sina byxor och han sitter som fastklistrad vid Need for speed. Eloise bara står och stirrar, han är rena motsatsen till Pär! Hon är helt förstummad.

Han har märkt att hon står i dörröppningen och stirrar som ett fån, han reser sig upp och presenterar sig som Martin.

Han ursäktar sig:
- Förlåt för att jag ser ut som jag gör, vi har suttit här och spelat hela veckan.

Hon presenterar sig också och säger ingenting om ursäkten.

Eloise sätter sig vid en av de många datorerna som står i hennes morbrors vardagsrum. Hon sätter på skärmen och lyckas hitta den mus som tillhör just den datorn.

Hon fördriver tiden genom att spela TV-spel och sjunga med Martin. Han är en ganska schysst kille trots allt, detta jullov kanske inte blir så misslyckat i alla fall. De har riktigt trevligt tillsammans och Eloise tror sig ha hittat en riktigt bra vän.

När det är dags för familjen att åka hem så orkar verkligen inte Eloise sitta med sin superjobbiga familj i bilen igen, hennes iPod har laddat ur och dom spelar ju så himla bra musik. Hon pratar med Martin och de kommer överens om att hon ska stanna hos honom, men det kan hon ju absolut inte säga till sin mor. Martin är nämligen 24 år och hennes mamma kommer ju tro att dem ska hitta på massa dumheter!? Eloise ljuger ihop en historia om att hon vill passa på att träffa en gammal ridlägerskompis, Lovisa, när dem ändå är här i småland. Eloises mor går på detta och ger Eloise klara signaler om att detta absolut ska gå bra! De säger att Martin ska skjutsa henne till Lovisa så att familjen slipper ta en omväg, Lovisa bor nämligen åt andra hållet.

- Detta gick ju smidigt, säger Martin med en flörtande blinkning och en glad ton på rösten när de sitter i bilen på väg hem till honom.

- Haha a, skrattar Eloise.

Hon börjar att fundera:

"Varför flörtar han med mig? Han har aldrig talat till mig på detta sätt förut?"

Hon börjar bli smått orolig.

"Vad har hon gett sig in på?"

Dem kommer fram till Martins hus. Så fort han öppnar dörren kommer det en svärm med flugor ut genom dörren!

- Fan, muttrar Martin.

Eloise är förskräckt, vad är detta för svinstia? Hon känner hur paniken stiger inom henne, det är ett berg med mögliga odiskade fat och bestick på diskbänken. Han är inte direkt renlig av sig men det borde hon ha förstår när hon såg honom första gången. Eloise har bacillskräck, något som hon lider ganska mycket av, även om det inte märks. Här ska hon bo tills hennes mamma skickar pengar. Tankarna bara snurrar i huvudet på Eloise. Martin har tydligen husdjur också, det står två kattlådor i hallen, de är fulla med avföring och stinker något oerhört!

- Jag ska fixa detta, säger Martin en aning irriterat när han ser hur Eloise tittar sig förskräckt omkring. Jag ska bara kolla en snabb sak på datorn först.

Han går in i flugsvärmen och viftar lite med armarna på ett vant sätt, han går in och sätter sig i ett mörkt rum där det endast finns en säng och en dator. Eloise går efter in i det mörka huset, hon aktar sig noga för vart hon sätter fötterna. Hon går förbi en hög med sopsäckar, sedan ser hon tre katter som ligger på en filt på golvet bakom en stol som sopsäckarna ligger runt och på. De ligger och tuggar och kliar på varandra.

Eloise ropar till Martin:

- Varför ser dina katter så tilltufsade ut?

- Dem har skabb! får hon till svar. De smittar inte till människor och jag har inte råd att betala veterinärbesök en gång till så jag hoppas på det bästa tills jag får råd.

Medans han pratat har han ställt sig bakom Eloise och smeker henne lätt över magen och höfterna. Hon protesterar lite i början men hon vet att hon inte har en chans när han trycker henne intill sig. Hon borde ha förstått att han ville ha henne mer än som vän, hon är ju lammkött för honom. När han tagit förstånd till sig slutar han och säger:

- Om du inte vill är det okej?

- Städa istället, säger Eloise barskt.

Han ställer sig närmare henne än förut och nafsar henne i örsnibben och säger med en "sexig" stämma att han gillar när tjejer bestämmer. Sedan går han tillbaka in i det lilla mörka rummet och sätter sig vid datorn igen. Han ignorerar totalt vad Eloise har sagt. Martin sitter vid datorn i flera timmar och klockan hinner bli halv ett, det är sent och Eloise är trött. Hon hoppar in i duschen, "åtminstone jag ska vara ren", tänker hon.

Hon hör hur Martin öppnar dörren till badrummet, han uppenbarar sig i dörröppningen med en kamera i ena handen och en cigarett i den andra.

- UT! Skriker Eloise förtvivlat.

Han ler och sätter på kameran, han spelar in en video av henne där hon står spritt språngande naken med vattnet rinnande längs kroppen. Han filmar länge, Eloise tänker att han kanske ska radera videon sen, att han bara vill skämta lite. Han skjuter iväg ciggen mot Eloise när den är slut. Skrattar och säger att förnedringen finns på film. Han går ut, stänger dörren.

När Eloise kommer ut ligger Martin i sängen och har satt på en film. Han har en av katterna på bröstet och han har tänt en ny cigg. Eloise går ut i vardagsrummet och somnar på soffan.

När hon vaknar är Martin inte där, hon passar på att ringa till Emma. Precis när Emma svarar kommer Martin tillbaka. Han ler åt henne.

- Hej Emma, säger hon med gråten i halsen.

- Älskade vän, när kommer du hem? Hörs Emmas lugna mjuka stämma i andra sidan av luren.

- Jag kommer så fort mamma skickar mina pengar.

- Mamma skickar pengar? Är hon inte med hos din morbror?

- Jag är inte där längre, jag är hos Martin, du vet Pärs kompis som var där?

- Vad fan gör du där? Är du ensam? Mår du bra? Emmas lugn förvandlas på ett kick till en oro. Eloise hör det på hennes röst, men hon kan ju inte prata nu.

- Jag mår bra, jag ringer dig lite senare. Hon lägger på luren utan att vänta på ett svar från Emma.

Hon sitter och stirrar rakt ut i rummet, Eloise börjar titta längst med väggarna. Det ser ut som ett B-porr rum från en B-porr film. Hon fastnar med blicken på en plansch, vad står det? Satans budord?! "JAG KOMMER ALDRIG HÄRIFRÅN". tänker Eloise förskräckt.

Martin lever alltså enligt satans budord, budorden lyder:

Visa aldrig åsikt eller ge råd om du inte är ombed.

Dela inte med dig av dina problem, såvida di inte är säker på att de vill höra dem.

När du befinner dig i någon annans lya, visa personen respekt, eller var inte där alls.

Om en gäst i din lya irriterar dig, behandla honom grymt och utan nåd.

Gör inga sexuella närmanden, om du inte har fått klara parnings signaler.

Ta inte det som inte tillhör dig, såvida det inte är en börda för personen, och han bönar och ber om undsättning.

Erkänn kraften hos magin om du har använt den framgångsrikt för att uppfylla dina önskningar. Om du förnekar kraften hos magin, efter du kallat den med framgång, kommer du att förlora allt du erhållit.

Klaga aldrig över nått som du inte behöver underlåta dig till.

Skada inte små barn.

Mörda inte icke-mänskliga djur. Såvida de inte attackerar, eller om du behöver dem för mat.

Vid gående i öppet territorium, stör ingen. Om någon stör dig, be honom att sluta. Gör han inte det, krossa honom.

- Älskling, jag lånade pengar av dig, vi behövde frukost.

Han är ju sjuk, han måste ha rotat i hennes packning för att hitta de där pengarna!? Hon fick 500 kronor i julklapp av mormor och morfar, annars hade hon inga pengar löst bara 200 kronor på kortet.

- Hur hittade du mina pengar?

- Jag visste att ditt bankomatkort låg i jackfickan, de var inte så svårt att hitta koden. De flesta har den uppskriven på mobilen, precis som du lilla gumman. Du borde verkligen radera koden från telefonlistan.

Nu är Eloise riktigt nervös, har han gåt igenom henne mobil?

- Just det, dem där killarna du skriver med bad jag dra åt helvete, säger han barskt. Du är ju min nu så det gör ju ingenting.

"Att han ens vågar påstå något sådant han är så fräck, vad ska hända nu?" tänker Eloise. Hon har förstått på hans sätt att vara att han är aggressivt lagd och att han är en maktmänniska. Hon säger att hon ska ringa sin mamma, nu behöver ju modern sätta in ännu mer pengar än förut.

- Innan jag ringer kan du väl kolla upp när bussarna går till Stockholm och hur mycket det kostar för en enkel resa dit? Eloise känner hur rösten nästan spricker när hon pratar.

Det tar ett tag, tillslut klickar han upp busstiderna på datorn och säger att det går bussar varje dag och att det kostar runt 600 kronor.

Eloise kokar av ilska, hon hade haft råd att ta första bästa buss till Stockholm om han inte hade köpt mat och frukost för pengarna. "Han kanske inte handlade för mer än hundra?.." tänker hon, något gladare.

- Jag ringer mamma senare, jag går ner till bankomaten nu och kollar hur mycket pengar jag har kvar på kortet.

Eloise traskar iväg, hon känner hur magen kurrar och hur hon mår illa av oro. Hon har lätt för att må illa, läkarna har sagt att det är något problem hon har med sin mage, därför äter hon penicillin. Dessvärre hade hon inte med sig tillräckligt med penicillin, så nu är pillrena slut och därav denna effekt.

Eloise har kommit halvvägs när hon känner suget av nikotin. Hon frågar en gubbe på vägen om han kan köpa ett paket cigaretter åt henne, det var en trevlig gubbe han svarade att han bara var glad om han kunde hjälpa en så söt flicka som Eloise.

"Söt tänker hon, jag har samma kläder på mig som igår och jag är osminkad."

Hon tar sällskap med den snälla gubben ner till Pressbyrån. När dem kommer fram ska hon bara ta ut pengar förklarar hon. Gubben säger att han kan lägga ut så länge. Eloise får ut en hundralapp, det hade räckt till resan hem. Men hon bara måste betala gubben nu.

"Suck"

Hon ringer sin mor på vägen tillbaka till stugan. Det är så skönt att höra moderns röst. Mamman säger att de hade tänkt att åka till deras husvagn några dagar, så det skulle vara bra om Eloise kunde stanna ett tag hos Lovisa. Eloise sa att hon fick stanna så länge hon ville för Lovisas pappa, så det skulle nog gå bra.

"Jag vill ju inte göra henne orolig, jag vill unna henne den där lugna stunden i husvagnen. Visst, dumt att ljuga, men ändå det hon inte vet lider hon ju inte av."

- Jag sätter in pengar till dig idag så dem är väl inne på ditt konto om 2-3 dagar, vi har ju inte samma bank Elli lilla, säger hennes mor.

De säger hejdå och lägger på.


Klockan är halv nio på kvällen, Eloise har sysselsatt sig med att städa bort det värsta i huset. Hon vägrar att röra disken, den är riktigt äcklig. De flesta flugor ät borta ur de rummen hon brukar vara i, men det är fortfarande fullt av dem i hallen och i köket. Martin har suttit som en staty framför datorn hela tiden. Nu vaknar han till och säger att det har blivit jättefint! Han sätter datorn på vänteläge, går och sätter sig bredvid Eloise där hon sitter helt utmattad i sängen. Hon har benen i kors och lutar sig mot den röda flugbelagda väggen. Hon orkar verkligen inte bry sig om att det är äckligt just nu. Martin sitter och tittar på Eloise, säkert i fem minuter utan att säga någonting. Eloise ler och frågar vad det är för något? Martin mumlar något om att hon är hans livs kärlek och att hon ersätter ett tomrum efter hans andra flickvän som han bröt upp med för ett tag sedan. Eloise känner sig illa till mods, detta kan inte sluta bra. Visst, han är ganska sexig när han sitter där i bara kalsonger och t-shirt men han har ju visat sidor som Eloise inte alls tycker om. Han smeker lätt på hennes fötter och på hennes vader.

- Vart vill du komma? Vad menar du med det här? kommer Eloise på sig själv att säga högt.

Martin svarar inte, han trycker ner hennes huvud mot hans grova stånd, ber henne att slicka honom på låren. Eloise gör bara som han säger, han är smutsig och hon får hår mellan tänderna. Det är rent ut sagt vidrigt. Han kränger av hennes kläder och kör försiktigt in ett finger i henne. Eloise kan inte hjälpa det, men hon blir våt. Han kör henne hårt, sedan är det över. Han lägger sig på ryggen, tänder en cigg och en av katterna hoppar upp på hans bröst. Det ser precis ut som föregående kväll, bara det att Eloise ligger som ett nervvrak, ensam och kall bredvid denna kväll. Han bryr sig inte om något annat än sex, nu har han lämnat henne.

- Jag älskar dig Eloise, hörs det helt plötsligt i rummet.

Det är Martin som talar. Eloise blir förskräckt, nu är hon inte ett nervvrak längre, nu är hon nästan autistisk. Hon vill vända sig in i sig själv och inte veta av något från omvärlden.


Eloise stannar hos Martin i ungefär en vecka, alla dagar ser likadana ut. När hon väl kommer på en buss hem känns det som om hon startar om på nytt, hon kan inte göra så mycket. Hon vågar inte anmäla, då blir hon påkommen av sina föräldrar. Hon vågar heller inte anmäla, för det som händer bakom stängda dörrar är oftast svårt att bevisa. Hon vill bara lämna allting bakom sig. När hon sitter på bussen får hon ett sms, det är videon som Martin filmade på henne, den jäveln! Hon bryter ihop totalt, sitter återigen som ett nervvrak.

"Att han kan vara så känslokall, och här sitter jag, kanske bärandes på en tio år äldre mans barn. Jag måste förklara allt för mina vänner och det kommer vara svårt i mitt nästa förhållande. Jag lämnar allt bakom mig bara, klistrar på ett låtsas leende och lever mitt liv som innan. Jag kände ju på mig att det skulle bli ett dåligt jullov"



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: